Griepvaccinatie 2019

September 2019

De griepvaccinaties op de praktijk zullen dit jaar op het volgende moment gegeven worden:

• Vrijdag 11 oktober tussen 14.30 – 17.45 uur in de bovenhal van Dok 11. Hiervoor ontvangt u een uitnodiging per post.

De griepvaccinaties zijn weer begonnen voor mensen met een extra risico op complicaties van de griep.

Elke winter krijgt gemiddeld één op de tien mensen griep. Griep wordt veroorzaakt door het griepvirus, ook wel influenzavirus genoemd. Griep gaat makkelijk over van de ene mens op de andere., Dit gebeurt door hoesten, niezen, praten of door elkaar een hand te geven.

Sommige mensen lopen extra risico als zij griep krijgen. Daarom krijgen zij elk jaar opnieuw een uitnodiging voor de griepprik:

• mensen van 60 jaar en ouder,
  • mensen van alle leeftijden met:
    • hart- en vaatziekten
    • longziekten
    • diabetes (suikerziekte)
    • nieraandoeningen
  • weinig weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling, zoals chemotherapie.

De griepprik beschermt u tegen ernstige gevolgen van de meest voorkomende griepvirussen. De prik die u dit jaar krijgt, biedt ook bescherming tegen Nieuwe Influenza A, ook wel Mexicaanse griep genoemd. U krijgt dus geen extra uitnodiging voor de vaccinatie tegen Nieuwe Influenza A. Eén prik is voldoende.

U kunt van de griepprik de eerste dag wat pijn, roodheid of een lichte zwelling hebben op de plaats van de prik. Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. U krijgt géén griep van de griepprik.

Kijk voor meer informatie op Ik wil griep voorkomen

Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap, oktober 2011

Stoptober 2019

September 2019

Ook dit jaar is er weer een Stoptober-actie. Rokers en niet rokers helpen

elkaar om 28 dagen niet te roken.

Stoppen met roken is moeilijk. Maar er zijn veel goede redenen om te

stoppen. U voelt zich fitter, uw conditie verbetert en u hebt meer energie.

In oktober start weer de campagne van Stoptober. U krijgt via de app

dagelijks ondersteuning en via social media heeft u contact met

medestoppers en stoppen-met-roken coaches. Inschrijven kan vanaf 6

september op stoptober.nl

Bron: Nederlands Huisartsen Genootschap

Gezond en fit in de herfst!

September 2019

Gezond en fit in de herfst!

In de herfst zijn we weer vaker verkouden, grieperig en misschien wat somber. Wat kunt u zelf doen om gezond en fit te blijven? Wanneer heeft u echt griep? Met de informatie van Thuisarts helpt u uzelf en anderen.

We hebben op deze herfstpagina wat kwaaltjes en ziekten op een rij gezet.

Griep

Hoesten

Keelpijn

Ik ben verkouden

Tekenbeet

Juni 2019

In het kort

• In de natuur geweest? Controleer uzelf en uw kinderen op teken, vooral de oksels, liezen, knieholtes, bilspleet, nek en achter de oren.
  • Verwijder teken zo snel mogelijk met een puntig pincet (of tekentang). Maak het wondje daarna schoon met alcohol.
  • Neem contact op met de huisarts in deze gevallen
    • als het niet lukt de teek te verwijderen
    • als de teek misschien langer dan 24 uur in uw huid heeft gezeten
    • als na enkele dagen tot weken een verkleuring of rode vlek rond de tekenbeet ontstaat
    • als u op een andere plek van uw lichaam een verkleuring of rode vlek ontdekt
    • als u na dagen tot maanden griepachtige klachten krijgt, gewrichtsklachten, uitstralende pijn of minder kracht.

Tegen klok in: vrouwtje, mannetje, larf, nimf     (foto rivm)

Medicijnen mee op reis

Juni 2019

Gebruikt u medicijnen? Ga goed voobereid op reis.

Neem voldoende medicijnen mee voor de reisperiode en de week erna. Bestel ze op tijd bij uw apotheek/huisarts. Controleer de houdbaarheidsdatum van uw medicijnen voordat u op reis gaat. Vraag bij uw apotheek/huisarts een overzicht van uw medicijnen aan. Dit overzicht heeft: medicijnpaspoort. Hierin staan alle gegevens over uw medicatie en over andere zaken zoals allergieën.

Gebruikt u of uw kind medicijnen die onder de Opiumwet vallen? Deze medicijnen mag u alleen met een speciale verklaring naar het buitenland meenemen.

Voorbeelden van medicijnen die onder de Opiumwet vallen zijn: slaap- en kalmeringsmiddelen zoals valium of seresta, ADHD-medicatie zoals ritalin of concerta en sterke pijnstillers zoals oxycodon.
Raadpleeg uw arts, de praktijkassistente of het CAK voor meer informatie. De benodigde verklaring kan per land verschillen. Welke procedure u moet volgen voor het land van uw bestemming kunt u nalezen op de website van het CAK. Houdt u er rekening mee dat in drukke tijden de aanvraag van de verklaring 2-4 weken kan duren.

Stagiaire doktersassistente

September 2019

Om ook in de toekomst voldoende doktersassistentes op de arbeidsmarkt te hebben is het belangrijk de studenten een stageplaats aan te bieden.

Wij hebben daarom soms een stagiaire in onze praktijk.

De stagiaire zal alle werkzaamheden moeten leren en het is dan ook mogelijk dat u haar aan de telefoon, aan de balie of in de behandelkamer treft.